Hammassärky ja turvotus vaativat nopeaa hoitoa
EtusivuArtikkelitHammassärky ja päivystysHammassärky ja turvotus vaativat nopeaa hoitoa

Hammassärky ja turvotus vaativat nopeaa hoitoa

Kun hammassärkyyn liittyy turvotusta, on syytä hakeutua nopeasti hoitoon. Turvotus on merkki siitä, että hampaassa jyllää infektio, joka saattaa aiheuttaa vakavankin tilanteen.

Jos särky alkaa illalla, viikonloppuna tai sellaisena aikana, jolloin omalle hammaslääkärille ei pääse, päivystysvastaanotolta saa avun tuskaan.

– Säryn lisäksi hampaiden lohkeamat ovat yleinen syy hakeutua meille päivystykseen. Jos pala irtoaa näkyvältä paikalta, ihmiset haluavat saada hampaan välittömästi kuntoon. Ja toisinaan lohkeama voi hangata poskeen tai kieleen niin kipeästi, ettei sen kanssa pysty pitkiä aikoja odottelemaan hoitoon pääsyä, hammaslääkäri Olli Jurvainen Hammas-Pulssista kertoo.

Kaikki lohkeamat eivät vaadi välitöntä hoitoa. Jos hampaassa ei tunnu kipua tai terävät kulmat eivät hierrä suuta, vaivan kanssa voi hakeutua oman hammaslääkärin normaalille vastaanotolle.

Digiröntgenistä kuvat mukaan

Hammas-Pulssin kaikilla hammaslääkäreillä on käytössään erittäin nopeat digitaaliröntgenlaitteet. Niiden avulla voidaan potilaan hampaat kuvata omalla hoitotuolilla. Lääkäri saa kuvat näyttöpäätteelle muutamassa sekunnissa, ja tulos on erittäin tarkka.

– Digikuvat on helppo myös printata. Me annammekin kuvan aina yhdessä täsmällisten hoitotietojen kanssa asiakkaalle mukaan. Näin varmistetaan, että potilaan oma hammaslääkäri saa tietää, mitä toimenpiteitä ja milloin hänen asiakkaalleen on tehty, hammaslääkäri Jussi Lyytikkä kertoo.

Erilaiset hampaisiin kohdistuvat tapaturmat päätyvät nekin usein hoitoon päivystysvastaanotolle. Hammas-Pulssin digiröntgenin ja hampaiden kuvaamiseen soveltuvan sormidigikameran sekä tavallisen digikameran avulla potilaan ruhjeet voidaan dokumentoida myös vakuutusyhtiötä varten.

Päivystys perustuu ajanvaraukseen

Digiröntgenkuvien ansiosta päivystävä hammaslääkäri saa välittömästi tarkat tiedot vaivan syystä.

– Koska näemme kuvista heti, millaista hoitoa potilas tarvitsee, voimme suorittaa toimenpiteen loppuun asti päivystysvastaanotolla. Näin säästyy myös asiakkaan aikaa ja rahaa. Pyrimme siihen, ettei hänen tarvitse hakeutua saman vaivan takia uudelleen hoitoon, hammaslääkäri Kari Kangasniemi kertoo.

Jotta jonoja ei pääse syntymään ja kaikille potilaille voidaan varata riittävä aika hoidon loppuun saattamiseksi, Hammas-Pulssin päivystys perustuu ajanvaraukseen. Jo ajanvarauksessa työskentelevät hoitoammattilaiset tiedustelevat, millaisesta ongelmasta on kysymys. Näin he voivat varata kunkin potilaan hoitotarpeeseen sopivan mittaisen ajan.